Min Morfar

Skillnader och likheter med att vara ung nu och då.

När min morfar var liten så bodde han på Öland. Han bodde i ett jättelitet hus med sin mamma, pappa och två bröder. Dom var relativt fattiga men dom hade alltid mat på bordet. Min morfar gick aldrig i skolan för det fanns typ inga skolor på Öland och även om det hade funnits fler hade han nog inte haft tid att gå i skolan för han var tvungen att hjälpa till där hemma. Han jobbade på en bondgård som dräng för att hans familj bodde på en bondes mark och i utbyte att dom jobbade på hans gård så fick dom husrum och mat. Att jobba där tog det mesta av hans tid men när han fick lite fritid brukade han och hans kompisar åka och fiska. Hans familj var som vilken annan familj som helst han hade en bra relation med sin far för min morfar kunde prata med sin far om vad som helst. Han hade ungefär samma relation tills sin mor. Hans bröder var som vilka bröder som helst dom bråkade ofta men dom älskade varann ändå. Det som var viktigast för min morfar under den tiden var väl att göra sin far stolt och det har väl varit så hela hans liv. Min morfar visste exakt vad han ville göra i framtiden eftersom hans far hade varit pilot så visste min morfar att han ville bli det också. Min morfar hade riktig tur för han var aldrig så fattig att han inte hade mat och han hade alltid tak över huvudet. Och med tanke på var han växte upp är det nästan ett mirakel för Öland var nog inte det bästa stället att växa upp på under min morfars tid. För dom flesta som bodde där var fattiga och levde som min morfar i en liten stuga eller något och dom som hade pengar bodde antagligen inte på Öland utan i Kalmar. När det är så många fattiga på samma plats blir det mycket svårt att överleva eftersom det finns alltid flera personer som måste göra exakt samma sak som du för att överleva och då blir det mycket svårare t.ex. om du pallar äpplen från en bonde, det är okej om du är ett fåtal men blir det för många som gör det märker ju bonden det. Tillslut är det omöjligt att ta äpplen från han för han låter ingen komma i närheten av hans äpplen. Och sen är det ju också dåligt för bonden eftersom han antagligen behöver dom äpplena till att sälja på marknaden eller nåt sådant och har han inte tillräckligt med äpple svälter hans familj.


Kommentarer
Postat av: Rikardo The Great

>.< Bra skriven och intressant, bra fakta om din morfar.



PS. HIF äger. Do you wanna fight about it?

2008-09-12 @ 14:41:43
URL: http://rikardhansson.webblogg.se/
Postat av: Nisse

vad retro

2008-09-15 @ 14:06:36
Postat av: Din mamma

I heart din morfar



MOhaha! You will never know my real name! :D

2008-09-17 @ 10:07:29
Postat av: Stefanhum

Bra ingående beskrivning. Du har fått fram mycket och visar på god inlevelseförmåga och nyfikenhet på hur han levde. Men inte någon jämförelse. Glöm inte nyhetsbevakningen.

2008-09-17 @ 16:13:14
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/
Postat av: Robin

I heart din morfar???? då känner du in te min morfar särskilt bra för han e en galen rasist som e senil :P

2008-09-25 @ 09:00:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0